Bemutatkozás

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-t (HUMDA Hungarian Mobility Development Agency) az Innovációs és Technológiai Minisztérium alapította 2020-ban

A Kormány által elfogadott Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Stratégiában foglalt komplex feladatok végrehajtása, valamint Prof. Dr. Palkovics László akkori autó-motorsport fejlesztéséért és a közlekedésbiztonság kiemelt kezeléséért felelős kormánybiztos feladatainak elősegítése érdekében. A győri Széchenyi István Egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő társaság újragondolja és megerősíti Magyarország szerepét az átalakuló mobilitás korszakában.

A műszaki-mérnöki területeken nagy hagyományokkal és tudásbázissal rendelkező Széchenyi István Egyetem a járműipari képzések, kutatások és együttműködések meghatározó hazai felsőoktatási intézménye. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó meghatározó hazai mobilitási szereplők így hatékonyabban tudnak kiegészülni, együttműködni az egyetemi, képzési, tudományos világgal és egységes mobilitási ökoszisztémát alkotva az eddigieknél is komplexebb módon képesek kapcsolatot teremteni az állami és a piaci szereplők között. Az összefogás révén komplexebb módon lehet megközelíteni a mobilitás, a járműipar, a közlekedésbiztonság, a zöld mobilitás, illetve a kutatás-fejlesztés világát.

A Széchenyi István Egyetemmel való együttműködés szinergiákat jelent az autóipari szakemberek utánpótlásában, a járműipari fejlesztésekben, a zalaegerszegi tesztpálya, az autó- és motorversenyzés, valamint a közlekedésbiztonság mellett számos területen. Az alapítványi fenntartás rugalmasabb működést tesz lehetővé a mobilitási területen, és így hatékonyabban lehet kiszolgálni az autóipari szereplőket, akik gyorsabban tudnak döntéseket hozni egy-egy beruházásról, fejlesztésről. Ennek köszönhetően Európai szinten is egyedülálló konstrukcióban készülhet fel az ország a jövő kihívásaira a mobilitás szinte minden részterületén. Az elektromos meghajtás térnyerése, a szintetikus üzemanyagok és a hidrogénhajtás lehetőségei révén ennek energetikai vetülete is kiemelkedő.

A HUMDA Zrt. továbbra is a szektor szereplőit összefogva és velük szoros együttműködésben részt vesz a hazai autó- és motorsportszakma koordinálásában Többek között nyolc autó- és motorsport szakágban 29 versenyző támogatásával folytatódik 2023-ban a tavaly létrehozott Hungarian Motorsport Academy utánpótlásnevelési rendszer. A HUMDA emellett egy versenycsapatot, valamint a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséget és a Magyar Motorsport Szövetséget is támogatja. A kiválasztást Michelisz Norbert, a túraautó világkupa 2019-es bajnoka és Talmácsi Gábor, a MotoGP-sorozat 2007-es világbajnoka irányította. A támogatási rendszer feladata előremozdítani a fiatal versenyzők karrierjét, hogy magasabb szintű bajnokságokban, professzionálisabb körülmények közt koncentrálhassanak a versenyzésre.

Az Ügynökség HUMDA Green néven koordinálja az elektromos meghajtású közlekedési eszközök támogatási rendszerét és a Zöld Busz Programot Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára együttműködésével. A HUMDA Zrt. emellett közreműködik a hazai közlekedéskultúra és közlekedésbiztonság fejlesztésében. A hazai mérnökképzés, illetve a környezetkímélőbb technológiák népszerűsítése mellett gazdaságfejlesztési és sportdiplomáciai feladatokat is ellát a magyarországi mobilitási piac meghatározó szereplője.

Kuratóriumi elnöki
köszöntő

Kuratóriumi elnöki köszöntő

1906 júniusában a történelem legelső autós nagydíját egy kalandvágyó magyar mérnök, a szeghalmi születésű Szisz Ferenc nyerte meg a franciaországi Le Mans-ban. A világ ekkor már több mint 10 éve ismerte a Csonka János és Bánki Donát által kifejlesztett és szabadalmaztatott karburátort, ugyanakkor még több mint 20 esztendőt kellett várniuk a szerencsés amerikaiaknak arra, hogy vezethessék a mára legendává lett T-Modellt, amelynek tervezői között volt a makói születésű Galamb József is.

Ezekre a hagyományokra is építve alkottuk meg azt az átfogó autó- és motorsportfejlesztési stratégiát, amely a lehető legtágabb kontextusban kezeli ezt a különlegesen összetett területet. Hiszen egy jó autó- vagy motorversenyző mire menne, ha nem lennének mérnökök és szerelők, akik a versenygépeket megtervezik, megépítik, fejlesztik és üzemeltetik, ha nem lennének biztonságos pályák vagy útszakaszok, amelyeken versenyeket lehet rendezni, ha az eseményeken nem a legfelkészültebb sport- és versenybírók, műszaki beavatkozók gondoskodnának a biztonságról és a fair playről?

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által 2020-ban alapított HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA Hungarian Mobility Development Agency) azzal a céllal jött létre, hogy a társadalom megváltozott igényei és elvárásai miatt önmagát újrafogalmazni kényszerülő autó- és motorsportban minden eddiginél erősebb pozíciót szerezzen hazánknak. Ahogyan az első, 1986-os Forma-1-es Magyar Nagydíj jelentősége messze túlmutatott a sport világán, most is fontos, hogy ne csak a gumifalakon és szalagkorlátokon belülre figyeljünk.

Tervünk, hogy Magyarországra csábítsunk olyan technológiai vállalkozásokat, amelyek az autó-motorsportban, illetve az autóiparban tevékenykednek, és amelyek biztos, kiszámítható munkahelyeket teremtenek magyar mérnökök számára. Ehhez a hazai egyetemeken, főiskolákon zajló színvonalas mérnökképzést is népszerűsítenünk kell – erre kiváló lehetőség az autó- és motorsport világa.

Közben igyekszünk megtalálni a jövő autó- és motorversenyzőit is, a 2007-es gyorsaságimotoros-világbajnok, Talmácsi Gábor, vagy a 2019-es túraautóvilágkupa-győztes, Michelisz Norbert méltó utódait. Mindezt a Hungarian Motorsport Academy elnevezésű, folyamatosan fejlesztett, finomított kiválasztási rendszer segítségével tesszük, amely mérhető, objektív adatokkal mutatja meg, hogy ki a legrátermettebb, legtehetségesebb.

Persze nem lesz mindenkiből versenyző, aki beül egy gokartba, vagy felül egy minimotorra. Amikor viszont ezt megteszi, fontos, hogy a lehető legbiztonságosabb körülmények között tegye, felkészült szakemberek irányításával, a szabályok mindenkori betartásával.

Hiszem továbbá, hogy megfelelő szemléletformálási tevékenységgel csökkenthetjük a közútjainkon bekövetkező végzetes kimenetelű balesetek számát. Ennek érdekében Magyarország csatlakozott az ENSZ közlekedésbiztonsági alapjához, illetve a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA jó gyakorlatait és tapasztalatait is átvesszük. E célok elérése érdekében folyamatosan ápoljuk a nemzetközi üzleti és (sport-) diplomáciai kapcsolatainkat, folyamatosan egyeztetünk a legfontosabb szereplőkkel, mások mellett az ENSZ közlekedésbiztonsági különmegbízottjával, Jean Todttal, a Forma-1-es világbajnoki sorozat, vagy a gyorsaságimotoros-világbajnokság promóterével, illetve a hazai szakszövetségekkel, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséggel (MNASZ) és a Magyar Motorsport Szövetséggel (MAMS).

Ami pedig a versenyeket illeti: célunk, hogy Magyarországnak továbbra is biztos helye legyen a Forma-1-es világbajnokság, vagy éppen a rali Európa-bajnokság versenynaptárában, illetve olyan sorozatokat hozzunk el hazánkba, mint a MotoGP, a WRC vagy egyéb új és folyamatosan fejlődő technológiákat alkalmazó és bemutató bajnokságok futamai.

Prof. Dr. Palkovics László,
a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke

Vezetőség

Felügyelő Bizottság

Magyar Ferenc Attila

elnök

Dr. Berényi János György

tag

dr. Adorján Richárd

tag

Igazgatóság

Weingartner Balázs József

elnök

Dr. Hatala József

tag

Pantl Péter

tag

Úsz Illés

tag

Tihany Viktor

tag

Menedzsment

Dr. Mészáros Virág

vezérigazgató

Nehéz Beáta

zöld mobilitási igazgató