1906 júniusában a történelem legelső autós nagydíját egy kalandvágyó magyar mérnök, a szeghalmi születésű Szisz Ferenc nyerte meg a franciaországi Le Mans-ban. A világ ekkor már több mint 10 éve ismerte a Csonka János és Bánki Donát által kifejlesztett és szabadalmaztatott karburátort, ugyanakkor még több mint 20 esztendőt kellett várniuk a szerencsés amerikaiaknak arra, hogy vezethessék a mára legendává lett T-Modellt, amelynek tervezői között volt a makói születésű Galamb József is.
Ezekre a hagyományokra is építve alkottuk meg azt az átfogó autó- és motorsportfejlesztési stratégiát, amely a lehető legtágabb kontextusban kezeli ezt a különlegesen összetett területet. Hiszen egy jó autó- vagy motorversenyző mire menne, ha nem lennének mérnökök és szerelők, akik a versenygépeket megtervezik, megépítik, fejlesztik és üzemeltetik, ha nem lennének biztonságos pályák vagy útszakaszok, amelyeken versenyeket lehet rendezni, ha az eseményeken nem a legfelkészültebb sport- és versenybírók, műszaki beavatkozók gondoskodnának a biztonságról és a fair playről?
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által 2020-ban alapított HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA Hungarian Mobility Development Agency) azzal a céllal jött létre, hogy a társadalom megváltozott igényei és elvárásai miatt önmagát újrafogalmazni kényszerülő autó- és motorsportban minden eddiginél erősebb pozíciót szerezzen hazánknak. Ahogyan az első, 1986-os Forma-1-es Magyar Nagydíj jelentősége messze túlmutatott a sport világán, most is fontos, hogy ne csak a gumifalakon és szalagkorlátokon belülre figyeljünk.
Tervünk, hogy Magyarországra csábítsunk olyan technológiai vállalkozásokat, amelyek az autó-motorsportban, illetve az autóiparban tevékenykednek, és amelyek biztos, kiszámítható munkahelyeket teremtenek magyar mérnökök számára. Ehhez a hazai egyetemeken, főiskolákon zajló színvonalas mérnökképzést is népszerűsítenünk kell – erre kiváló lehetőség az autó- és motorsport világa.
Közben igyekszünk megtalálni a jövő autó- és motorversenyzőit is, a 2007-es gyorsaságimotoros-világbajnok, Talmácsi Gábor, vagy a 2019-es túraautóvilágkupa-győztes, Michelisz Norbert méltó utódait. Mindezt a Hungarian Motorsport Academy elnevezésű, folyamatosan fejlesztett, finomított kiválasztási rendszer segítségével tesszük, amely mérhető, objektív adatokkal mutatja meg, hogy ki a legrátermettebb, legtehetségesebb.
Persze nem lesz mindenkiből versenyző, aki beül egy gokartba, vagy felül egy minimotorra. Amikor viszont ezt megteszi, fontos, hogy a lehető legbiztonságosabb körülmények között tegye, felkészült szakemberek irányításával, a szabályok mindenkori betartásával.
Hiszem továbbá, hogy megfelelő szemléletformálási tevékenységgel csökkenthetjük a közútjainkon bekövetkező végzetes kimenetelű balesetek számát. Ennek érdekében Magyarország csatlakozott az ENSZ közlekedésbiztonsági alapjához, illetve a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA jó gyakorlatait és tapasztalatait is átvesszük. E célok elérése érdekében folyamatosan ápoljuk a nemzetközi üzleti és (sport-) diplomáciai kapcsolatainkat, folyamatosan egyeztetünk a legfontosabb szereplőkkel, mások mellett az ENSZ közlekedésbiztonsági különmegbízottjával, Jean Todttal, a Forma-1-es világbajnoki sorozat, vagy a gyorsaságimotoros-világbajnokság promóterével, illetve a hazai szakszövetségekkel, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséggel (MNASZ) és a Magyar Motorsport Szövetséggel (MAMS).
Ami pedig a versenyeket illeti: célunk, hogy Magyarországnak továbbra is biztos helye legyen a Forma-1-es világbajnokság, vagy éppen a rali Európa-bajnokság versenynaptárában, illetve olyan sorozatokat hozzunk el hazánkba, mint a MotoGP, a WRC vagy egyéb új és folyamatosan fejlődő technológiákat alkalmazó és bemutató bajnokságok futamai.
Prof. Dr. Palkovics László,
a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke