Negyvenhat elektromos iskolabuszra nyert támogatást a Klebelsberg Központ a HUMDA-tól

Budapest, 2024. június 7. – A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán 43 mini és 3 nagyobb méretű, elektromos meghajtású autóbuszra nyert 100 százalékos támogatást a Klebelsberg Központ. Az összesen 1,91 milliárd forintba kerülő járművek a tervek szerint 2027. áprilisáig állnak majd forgalomba huszonkilenc városban az Ügynökség által koordinált Zöld Busz Program részeként.

 

A pályázatra a köznevelési intézményeket fenntartó Tankerületi Központok tevékenységét irányító és ellenőrző Klebelsberg Központ nyújthatott be egyedi támogatási kérelmet. A beszerzendő akkumulátoros elektromos iskolabuszok a Magyar Állam tulajdonába, a Klebelsberg Központ vagyonkezelésébe, az egyes Tankerületi Központok üzemeltetésébe kerülnek majd.

– A jövő a zöldenergiáé, az évek óta futó Zöld Busz Programmal már eddig is sokat tettünk a jelentős szennyezők közé tartozó közlekedés környezetterhelésének mérsékléséért. A tiszta és csendes járművek terjedését minden technológiai megoldásra nyitottan igyekszünk elősegíteni, ezért teremtettünk idén lehetőséget a programban hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok bemutatkozására is a budapesti agglomeráció és hat vidéki nagyváros menetrend szerinti közösségi közlekedésében. A tisztán elektromos személygépkocsik, kisteherautók és kisbuszok beszerzéséhez egy jövő tavaszig nyitott pályázaton kérhetnek járművenként akár 4 millió forint állami hozzájárulást a hazai vállalkozások. Mostanáig több mint 3000 cég igényelt összesen mintegy 14 milliárd forintot, harmaduknak már meg is ítélték a támogatást. A kormány azon dolgozik, hogy Magyarország az otthonokban, az ipartelepeken és a gépjárművekben is élen járjon a zöldenergia termelésében és tárolásában – hangsúlyozta Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára.

– Az elektromos buszok használata az energiahatékonyságot segíti. A régebbi típusú, nem gazdaságos, illetve a korábban bérelt, tanulók szállítására használt gépjárműveket válthatják ki a tankerületek, hogy ezzel is csökkenjenek a fenntartási, üzemeltetési költségeik. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy növeljük az oktatás a hatékonyságát, amelyet most egy kapcsolódó területen tudunk megtenni a HUMDA közreműködésével – mondta Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke.

– A helyszíni környezeti terhelés nélküli mini buszokkal emelkedik a gyerekek szállítását biztosító járműkapacitás. Ezzel nemcsak a dízelbuszokhoz képest tudunk azonnali kibocsátás-csökkenést elérni, hanem környezetkímélő hatása lehet annak is, ha kevesebb szülő viszi majd egyenként kocsival a gyerekeket iskolába. A diákok mindennapi életében a zöld közlekedés szemléletformáló hatása is jelentős lehet. A nagyméretű, 12 méteres szóló buszok használatával a nagyobb városokban vagy Budapest egyes kerületeiben lesz hatékonyabb és szervezhetőbb a tanulók mindennapi közlekedése – emelte ki dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.

A korszerű, zéró helyszíni károsanyag-kibocsátással és alacsony zajterheléssel üzemelő járművek Baja, Berettyóújfalu, Békéscsaba, Budapest, Cegléd, Debrecen, Eger, Győr, Gyula, Kaposvár, Kazincbarcika, Kecskemét, Kisvárda, Miskolc, Mohács, Nyíregyháza, Pápa, Pécs, Salgótarján, Sopron, Szeged, Szekszárd, Szerencs, Székesfehérvár, Szolnok, Szombathely, Tatabánya, Veszprém és Zalaegerszeg városokban és környékükön állnak majd forgalomba.

A HUMDA 2021-től koordinálja a Zöld Busz Programot, amelynek célja, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben korszerűsödjön, és folyamatosan haladjon a karbonsemlegesség irányába. A programban eddig 135 autóbusz állt forgalomba, közlekedtetésük évente mintegy 8200 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, ami 110-115 ezer kifejlett lombos fa éves szén-dioxid-megkötésének felel meg. A közszolgáltatóknak mindez több száz millió forinttal csökkenti az üzemanyagköltségeit. 

 

A közleményhez kapcsolódó kép innen tölthető le:

https://drive.google.com/drive/folders/1uBXW-T0mD7x8EtAH4pQhl9JSRy3ja5u7

 

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. HUMDA Green néven koordinálja az elektromos meghajtású közlekedési eszközök támogatási rendszerét és a Zöld Busz Programot Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára együttműködésével. Az Ügynökség részt vesz a Nemzeti Hidrogénstratégia 2030 megvalósításában, közreműködik a hazai közlekedéskultúra és közlekedésbiztonság fejlesztésében, a hazai mérnökképzés, illetve a környezetkímélőbb technológiák népszerűsítése mellett gazdaságfejlesztési és sportdiplomáciai feladatokat is ellát. A HUMDA a szektor szereplőit összefogva és velük szoros együttműködésben részt vesz a hazai autó- és motorsportszakma koordinálásában. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó társaság újragondolja és megerősíti Magyarország szerepét az átalakuló mobilitás korszakában. kommunikacio@humda.hu