Nemzetközi porondon a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt

Zalaegerszeg, 2021. november 3. – A Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt az „e-ULTIMATE” nemzetközi projekt keretében visszatér Zalaegerszegre november 3. és december 3. között, egy elektromos és egy dízel meghajtású autóbusz napi működtetési költségeit összehasonlítva és a tapasztalatokat nemzetközi partnerekkel feldolgozva. Az utasok ebben az egy hónapban a város több útvonalán is kipróbálhatják, hogy milyen a magyar tervezésű, Székesfehérváron gyártott Ikarus 120e elektromos buszon utazni.

Az „e-ULTIMATE” projekt az elektromos buszok használatának fontosságára hívja fel a lakosság, a helyi döntéshozók és az autóbuszok üzemeltetőinek figyelmét a Zöld Busz Mintaprojekttel összehangolva, de már nem az országhatárokon belül, hanem egy nemzetközi partnerség keretében. A projekt részeként egy olyan szoftvert fejlesztenek ki, amely azonosítja azt a technológiát, valamint töltési módszert, amely a leginkább megfelel a vizsgált városok mobilitási követelményeinek. A szoftver emellett számszerűsíti és ezáltal összehasonlíthatóvá teszi a különböző működtetési módszereket a felmerülő költségek alapján.

A projektben, amelyet az Európai Innovációs és Technológiai Hivatal városi mobilitás-fejlesztésért felelős tudás és innovációs közössége finanszíroz, öt európai városban; Zalaegerszegen, a csehországi Děčínben, a spanyolországi Barcelonában és Badalonában, valamint Portugália fővárosában, Lisszabonban végeznek demonstrációs teszteket. A szakemberek a különböző töltési és működtetési módszereket tesztelik elektromos-hajtású, akkumulátorral ellátott autóbuszokkal.

A magyarországi partnerek és közreműködő szervezetek között szerepel többek között a Zalai Önvezető Jármű Klaszter, azaz a ZONE Klaszter Nonprofit Kft., a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., az Ikarus cégcsoporthoz tartozó Electrobus Europe Zrt., Zalaegerszeg városa és a Volánbusz Zrt.

A hazai mobilitási piac meghatározó szereplője, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálja szeptembertől a Zöld Busz Mintaprojektet és Programot, amelyben a 25 ezer főnél nagyobb lakosú települések vehetnek részt. A zöld mobilitás stratégiai jelentőségű terület az Ügynökség működésében: a kevésbé környezetszennyező, zöldebb közlekedési eszközök minél szélesebb körű használata, a modernebb járműállomány és a fenntarthatóság egyaránt fontos a HUMDA számára.

– A jövő mobilitása mindképpen zöldebb lesz, mint a jelenlegi. A Magyar Kormány által kitűzött klímasemlegességi célok eléréséhez is szükség van erre, hiszen 2050-re hazánk nettó szén-dioxid-kibocsátását nullára kell csökkenteni. Az e-ULTIMATE projekt azért rendkívül hasznos, mert az ennek során gyűjtött tapasztalatok elengedhetetlenek a jövő tömegközlekedés-fejlesztési irányainak meghatározásához.A HUMDA-nál mindent megteszünk azért, hogy a következő években minél többen használhassák az elektromos meghajtású autóbuszokat. Nemrég például pont Zalaegerszegen, a Zöld Busz Mintaprojektben egy új, elektromos meghajtású csuklós busz tesztelésére nyílt lehetőség, miután ez év elején egy szóló buszt is teszteltünk már. Ezúton is köszönjük Zalaegerszeg városvezetésének, hogy egy ilyen innovatív ügynek ismét az élére állt, s mindenben igyekszünk segíteni munkájukat egy közös zöldebb jövőért – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója. – A most induló demóprogram azért különleges, mert a nemzetközi partnerségben nemcsak az éjszakai töltést teszteljük, amely jelenleg a Zöld Busz Mintaprojektben is zajlik, hanem a napközbeni töltésről és villámtöltésről is gyűjtünk adatokat. Ezekkel a tapasztalatokkal teljesebbé válik a gondozásunkban zajló Zöld Busz Mintaprojekt és összetettebb eredmények alapján, holisztikus szemlélettel vizsgáljuk a városi közösségi közszolgáltatás fejlesztését. Ezzel is hozzájárulunk ahhoz, hogy a Magyar Kormány zöld mobilitás-fejlesztési stratégiája még sikeresebb legyen – tette hozzá Weingartner Balázs.

Az Ikarus 120e elektromos autóbusz utaskapacitása 84 fő, amelyből 30 ülőhely és 54 állóhely. Az össztömege 18 500 kg, a busz végsebessége 70 km/h-ra korlátozott, de 50 km/h sebesség mellett számít hatékonynak a városi forgalomban. A jármű hatótávolsága 350 km és 60 kW teljesítményű töltővel 5-6 óra alatt, míg a 150 kW teljesítményű gyorstöltővel 2-3 óra alatt lehet teljesen feltölteni.

A közleményhez kapcsolódó kép innen tölthető le:
https://drive.google.com/drive/folders/1-D7ZnvvcMIHREx6t51e49IL42pZf6vqG 

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. a szektor szereplőit összefogva és velük szoros együttműködésben részt vesz a hazai autó- és motorsportszakma koordinálásában. Az Ügynökség koordinálja a Zöld Busz Programot Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár együttműködésével. A HUMDA emellett közreműködik a hazai közlekedéskultúra és közlekedésbiztonság fejlesztésében. A hazai mérnökképzés, illetve a környezetkímélőbb technológiák népszerűsítése mellett gazdaságfejlesztési és sportdiplomáciai feladatokat is ellát a HUMDA Zrt. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által alapított, a tárca 100%-os tulajdonában lévő társaság újragondolja és megerősíti Magyarország szerepét az átalakuló mobilitás korszakában. kommunikacio@humda.hu