Hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz közlekedik Pakson

Paks, 2023. január 17. – Három napon át közlekedik demonstrációs jelleggel egy hidrogén üzemanyag-cellás autóbusz Pakson, a magyar hidrogén völgy központjában, a JIVE-2 projekt részeként, mely az eddigi legnagyobb uniós társfinanszírozású hidrogénbusz program Európában. A január 16. és 18. közötti programon hidrogén busz konferenciát, szakmai és pályaorientációs napot is szerveznek ahhoz kapcsolódóan, hogy a busz ebben az időszakban részt vesz Paks közösségi közlekedésében, az 1-es vonalon. Az utasok díjmentesen vehetik igénybe a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a Toyota–CaetanoBus, a Messer Hungarogáz Kft. és a Paksi Közlekedési Kft. együttműködésében közlekedő hidrogénüzemű buszt.

A zéró lokális emisszióval és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő, Portugáliában gyártott, háromajtós Toyota–Caetano H2.City Gold típusú busz érkezik Paksra január 13-án, amelybe a Toyota üzemanyagcellás technológiáját szerelték. A jármű egy töltéssel 400 kilométer megtételére képes, a tankolás mindössze 9 percet vesz igénybe. Az üzemanyagcella teljesítménye 60 kW, amelyet kiegészít egy beépített (44 kWh kapacitású, LTO) akkumulátor is, így a járművet meghajtó villanymotor 180 kW leadására képes. A belső tér optimalizálása érdekében a hidrogéntartályokat és az üzemanyagcella-köteget a jármű tetején helyezték el. A tartályokban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A Toyota–Caetano H2.City Gold típus 10,7 vagy 12 méteres változatban érhető el; Pakson a hosszabb változat közlekedik, amely – az ülő és állóhelyekkel együtt számítva - 85 utas szállítására képes.

A demonstrációs mintaprojekt magyarországi koordinátora a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a program hazai mobilitási partnere pedig a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. A Messer Hungarogáz Kft. technológiai támogatást nyújt, a hidrogén-töltőállomást és az üzemanyagot biztosítja. A Paksi Közlekedési Kft. üzemelteti a járművet a közösségi közlekedésben Az EU társfinanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában útjára indított JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás busz projekt Európában, melynek célja, hogy előmozdítsa a hidrogén meghajtású buszok kereskedelmi forgalomba hozatalát és a kapcsolódó hidrogéntöltő-infrastruktúra kiépítését. A teljes európai ellátási láncot lefedő Európai Hidrogén Egyesület szintén részt vesz a demonstrációs mintaprojektben.

– Nagy lehetőségek állnak a hidrogén előtt, az üzemanyagcellás hajtáslánc a buszközlekedésben is kiemelkedő szerepet kaphat majd a jövőben. Mindent megteszünk azért, hogy ez a környezetbarát megoldás mielőbb elterjedjen hazánkban és a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programmal együtt hozzájáruljon a 2050-es klímacéljaink eléréshez. Ez a különleges busz a legjobb helyen itt Pakson, a magyar hidrogén völgy központjában van. Értékes tapasztalatokat szerezhetünk a mintaprojekt során arról, hogy a közösségi közlekedésben miként hasznosítható a legjobban ez a technológia – emelte ki Deli Daniella, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára.

– Kiemelt célunk, hogy a közösségi közlekedésben csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást. Ebben nagy szerepe van a – 2021-ben elfogadott, Nemzeti Hidrogénstratégia részét képező - Zöld Busz Programnak, amelynek részeként a tavaly februári budapesti demonstrációs mintaprojekt után már második alkalommal vesz részt a közösségi közlekedésben üzemanyag-cellás autóbusz Magyarországon. A hidrogén hosszú távon az energia tárolására is jó megoldást jelent, emellett egyértelműen ez a jövő egyik hatékony hajtáslánca – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

– A hidrogént eddig szinte kizárólag vegyipari, petrolkémiai célokra használtuk, de a jövő közlekedésében is fontos szerepet kap majd. A világ számos fejlett országában e tendencia megindult, és a közlekedési célú közvetlen hidrogénfelhasználás mellett az energetikában, és az ipar több szegmensében kap majd egyre fontosabb szerepet a tiszta hidrogén – reményeink szerint ez Magyarországon is így lesz. A városi közösségi közlekedésben a közeljövő egyik perspektivikus alternatív megoldását jelentik a hidrogén üzemanyag-cellás buszok, vonatok, esetleg üzemanyag-cellás rendszerrel kiegészített trolik, esetleg villamosok. Igazából főleg a nehézgépjárművek így a teherautók vagy éppen hajók, kompok esetében is várjuk az üzemanyag-cellás hajtáslánc elterjedését, de a személyautók esetében is jó esélyek vannak. A buszokra visszatérve ki kell emelni, hogy a hosszú évek óta zajló EU-s projekteknek köszönhetően összességében több tízmillió megtett kilométer, sok tízezer biztonságos hidrogéntankolás történt eddig Európában hidrogénüzemű buszokkal. Most Magyarországon, régiónkban is értékes, közvetlen tapasztalatokat szerezhetünk ezzel a technológiával – tette hozzá Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkára.

– A Magyarországon elsőként bemutatott hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautó, a Toyota Mirai forgalmazójaként nagy öröm számunkra, hogy ez a Caetanobusszal közös demonstrációs projekt a hazai szervezőknek hála megvalósulhatott, és bízunk benne, hogy ez csupán az első, ámbár rendkívül fontos mérföldköve lesz az abszolút zöld, hidrogén alapú, emissziómentes hazai tömegközlekedés kialakításának. Ennek ugyanis a teljes hazai autó- és tágabb értelemben a teljes mobilitási piac zöldülése szempontjából is meghatározó szerepe lehet: az egyes városokban megvalósuló hidrogén alapú tömegközlekedés megteremtheti azt a kritikus minimum forgalmat és megtérülést, amely előfeltétele annak, hogy az egyes szolgáltatók magyarországi töltőállomások létesítése mellett döntsenek. Az ennek nyomán kialakuló hazai hidrogén infrastruktúra pedig mind a Toyotát, mind a többi autó- és járműgyártót arra ösztönözheti, hogy további hidrogénhajtású járműveket mutassanak be Magyarországon, a személyautóktól a kisáruszállítókon és teherautókon át a targoncáig, vagy éppen a kétkerekű, vízi és vasúti eszközökig. A hidrogén üzemanyagcellás járművek használóinak növekedése pedig további infrastrukturális fejlesztéseket indukálhat, ami bátorítólag hathat a hidrogén üzemanyagcellás technológia mellett a hidrogén belsőégésű technológia területén folytatott további fejlesztések számára is – fogalmaz László Richárd, a Toyota Central Europe – Hungary országigazgatója.

– Zöld hidrogént, azaz megújuló energiával előállított üzemanyagot biztosítunk a paksi demonstrációhoz. Célunk, hogy a technológia iránt érdeklődő közösségi közlekedés szolgáltatók megismerjék az üzemanyag-cellás buszt, és tapasztalatot szerezzenek a hidrogéntöltés terén. Az üzemanyagcellás busz hidrogén-tankolása a Messer által telepített nagyteljesítményű hidrogéntöltő állomáson történik – emelte ki Bohner Zsolt, a Messer Hungarogáz Kft. ügyvezető igazgatója. A Messer szakértő hidrogénszolgáltató mobilitási alkalmazások terén is, hidrogéntöltő állomásokat üzemeltet a világ legnagyobb hidrogénbusz- és szállítójármű-flottáinak támogatásához, főként az USA-ban. Európában a Toyota és a CaetanoBus csoporttal együttműködve a Messer „One Stop Shop” néven kínál integrált hidrogénellátási megoldást az autóbuszflotta-üzemeltetőknek, segítve a városokat abban, hogy határozott lépéseket tegyenek a tömegközlekedés szén-dioxid kibocsátásának csökkentése érdekében.

– Paks egyik jelentősége abban áll, hogy a település a Paksi Atomerőmű Zrt. otthona. Mivel a város a magyar hidrogén völgy központjában található, a térségben kiemelkedő fontosságú, és folyamatosan fejlődő energetikai központ, elengedhetetlen, hogy a paksi tömegközlekedés szolgáltatásának színvonala, minősége a várossal együtt fejlődjön – mondta Tavi Tamás, a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója.

– A hidrogéngazdaság ma még az energetikai piacnak csak egy kis részét képezi, de nagyon gyorsan általánosan elfogadottá és széles körben használttá kell tenni. Támogatásunkkal a JIVE projekt lehetővé teszi az üzemanyagcellás buszok piaci méretének növelését Európában, és hozzájárul a teljes értéklánc árának csökkentéséhez, miközben felhívja a figyelmet a hidrogéntechnológiákra és azok előnyeire is – fűzte hozzá Bart Biebuyck, a Clean Hydrogen Partnership (Tiszta Hidrogén Szövetség) ügyvezető igazgatója.

A hidrogén, mint energiahordozó, kiváló potenciállal rendelkezik a gazdaság számos ágazatának szén-dioxid-mentesítésére, különösen ott, ahol az akkumulátorok műszakilag nem alkalmazhatók hatékonyan, vagy drágább megoldást jelentenek. Az egyik ilyen szektor a városi tömegközlekedés, ahol az üzemanyagcellás buszokban használt hidrogén nagy teljesítményt és jobb komfortérzetet biztosít az utasoknak, üvegházhatást okozó és egyéb légszennyező anyagok, részecskék és zaj kibocsátása nélkül.

A Toyota–CaetanoBus a Toyota Caetano Portugal és Mitsui & Co vállalatok részeként, egy portugáliai székhelyű busz- és alvázgyártó. A vállalat járműkínálata főként városok és repülőterek számára ideális. A Toyota–CaetanoBus 1980 óta foglalkozik az elektro-mobilitással. A Toyota és Caetano együttműködése értelmében a H2.City Gold városi buszt közös márkanéven forgalmazzák.

A közleményhez kapcsolódó kép innen tölthető le:
https://drive.google.com/drive/folders/1wQWbg0gbhL38mpd6VGD_flTvis_7BX1m

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a szektor szereplőit összefogva és velük szoros együttműködésben részt vesz a hazai autó- és motorsportszakma koordinálásában. Az Ügynökség HUMDA Green néven koordinálja az elektromos meghajtású közlekedési eszközök támogatási rendszerét és a Zöld Busz Programot Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára együttműködésével. A HUMDA Zrt. emellett közreműködik a hazai közlekedéskultúra és közlekedésbiztonság fejlesztésében. A hazai mérnökképzés, illetve a környezetkímélőbb technológiák népszerűsítése mellett gazdaságfejlesztési és sportdiplomáciai feladatokat is ellát a magyarországi mobilitási piac meghatározó szereplője. A győri Széchenyi István Egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő társaság újragondolja és megerősíti Magyarország szerepét az átalakuló mobilitás korszakában. kommunikacio@humda.hu 

A Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület 2011 nyarán alakult, mint független, természettudományos és műszaki orientációjú, civil szakmai szervezet. Az Egyesület küldetése a hidrogén, mint környezetkímélő energiahordozó és a hidrogén-technológiák – különösen a tüzelőanyag-cellás technológiák – alkalmazásának magyarországi meghonosítása, térnyerésük elősegítése. Távlati célja a hidrogén központú energetika és közlekedés megvalósítása, az odavezető átmenet áthidalása és segítése. Ez az irány sokféle előnnyel járna a szakma és a társadalom számára egyaránt a környezet- és klímavédelemtől, az import energiafüggőség mérséklésén és forrásdiverzifikációján át egészen a hazai iparfejlesztés és foglalkoztatottság erősítéséig. www.hfc-hungary.org

A JIVE és a JIVE2 projekteket a Tiszta Hidrogén Közös Vállalkozás (Clean Hydrogen Joint Undertaking) a 735582 és 779563 számú támogatási megállapodás keretében finanszírozta. E Közös Vállalkozás (JU) az Európai Unió Horizont 2020 kutatási és innovációs programja, a Hydrogen Europe és a Hydrogen Europe Research által nyújtott támogatásban részesül.

A JIVE és JIVE 2 projektek: a 2017 januárjában és 2018 januárjában indult JIVE, illetve JIVE2 projektek keretében a 2020-as évek elején 310 darab, zéró emissziós üzemanyag-cellás autóbuszt és a kapcsolódó hidrogéntöltő-infrastruktúrát (a MEHRLIN projekt keretében) telepítenek 17 európai városban és régióban - ez az eddigi legnagyobb üzemanyag-cellás busz projekt Európában. E buszokat Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország és az Egyesült Királyság városaiban és régióiban telepítik.